Haluatko influenceriksi – miten ansaita ja vaikuttaa? -verkkokoulutus
02.06.2022 16:00 - 19:15
torstai 2.6.2022, klo 16–19.15
Verkossa (teams)
- Onko tubettaminen, tokkaaminen tai snäppääminen sinulle jo arkipäivää?
- Haluaisitko ansaita somettamisella?
Tule mukaan koulutukseen ja opi mm. vaikuttajamarkkinoinnin suunnittelua!
Koulutus on tarkoitettu kaikille sosiaalisessa mediassa viestiville, vaikuttajille ja vaikuttajaksi haluaville.
Johdanto - Vaikuttajaksi, miten ansaita ja vaikuttaa?
- Kanavat kuntoon
- Vaikuttajan rooli ja osaamisen polut
Vaikuttajamarkkinoinnin kanavat ja mahdollisuudet
Vaikuttajamarkkinoinnin strateginen suunnittelu
- Materiaalin hyödyntäminen muissa kanavissa
- Yhteistyöehdotukset
Tavoitteiden määrittäminen
- Ilmiöön tai henkilöön kiinnittyminen
- Brändilähettiläs
- Tavoitteet ja mittaaminen
- Kohderyhmät
Yhteistyön käynnistäminen
- Oikean vaikuttajan valitseminen yrityksen näkökulmasta
- Kun briiffataan ja sovitaan
- Suunnittelua varten
Vaikuttajamarkkinoinnin merkitseminen
- Käytännön vinkkejä vaikuttajamarkkinoinnin merkitsemiseen eri kanavissa
- Saadut tuotteet ja palvelut sekä ennakkomarkkinointi
- Mainoslinkit
- Muuta huomioitavaa
Tavoitteet, seuranta ja analytiikka
- Sisältömarkkinoinnin mittarit
Esimerkkejä ja caseja
Sisältötyypit
Yhteistyömuodot
Sisältöyhteistyö sisällöntuottajan kanavalla
Yhteistyön pelisäännöt
Yritykset ja organisaatiot tarvitsevat lisää vaikuttajia, jotka tekevät sisältöjä monikanavaisesti. Vaikuttajamarkkinointi on tuloksellista ja tehokasta. Sitä voidaan käyttää moneen eri tarkoitukseen eri kanavissa esim. palvelu-/tuotelanseerauksissa, tunnettuudenkasvattamisessa, mielikuvan muuttamisessa tai myynnin ajurina.
Vaikuttajamarkkinointi ei ole enää uusi juttu. Moni mainostajista on jo kokeillut vaikuttajamarkkinointia. Kaupalliset yhteistyöt voivat olla yksitäisistä kampanjoita tai pitkäaikaisia nk. brand ambassador-sopimuksia. Ala kehittyy edelleen uusien somekanavien myötä.
Sosiaalisen median mielipidevaikuttajat eli lyhyesti vaikuttajat (eng influencer) esim. tubettavat, instagrammaavat, tokkaavat (TikTok), snäppäävät, pitävät podacasteja tai bloggaavat.
Vaikuttavuutta ja tavoittavuutta mitataan ja analysoidaan, mutta minkälaisia keinoja löytyy eri kohderyhmille. Vaikuttajamarkkinoinnin tuloksellisuuteen vaikuttavat mm. oikean vaikuttajan valitseminen, miten vaikuttaja onnistuu tuottamaan sisältöä oikealle kohderyhmälle ja valitsemaan sopivan julkaisukeinon.
Organisaatioiden sosiaalisen median viestinnän kehittäminen on avainroolissa vaikuttavuuden lisäämisessä. Sosiaalisen median käyttö on noussut pandemia aikana 43%.
Koulutuksessa opit mm.:
- Miten saada lisää sitoutuneita seuraajia?
- Miten yritykset näkevät somekanavat ja mihin vaikuttajan on kiinnitettävä huomiota?
- Miten vaikuttajan työtä / sitouttamista voidaan mitata?
- Minkälaisia sidosryhmiä tavoitetaan?
- TikTok somestrategiaa, sisältösuunnittelua ja TikTok kanavan hallintaa.
- Miten TikTokia hyödynnetään yrityskäytössä?
- Miten TikTokin hyödyntämistä mitataan?
Teknologia- ja tietoasiantuntija Jarkko Koivuniemi, Suomen ammattipuhujat Oy
Huomioithan, että saat perille tulleen ilmoittautumisen jälkeen sähköpostiisi automaattisen vahvistusviestin, jossa lukee, että ilmoittautuminen on vastaanotettu. Mikäli et saa automaattista vahvistusviestiä sähköpostiisi, otathan yhteyttä p. 044 710 4242 tai koulutus@mikkelinkesayliopisto.fi. Ilmoittautumisajan päätyttyä ilmoittautuneille lähetetään sähköpostilla vahvistuskirje, joka sisältää koulutukseen liittyvät yksityiskohtaiset tiedot. Koulutus järjestetään, jos ilmoittautuneita on riittävä määrä. Ilmoittautumisen päättymisen jälkeen koulutukseen voidaan ottaa osallistujia mikäli tilaa on, eikä osallistujamäärä ole etukäteen rajattu.
100 € sisältää opetuksen ja sähköisen koulutusmateriaalin.
01.06.2022 mennessä
Ilmoittautuminen voidaan perua veloituksetta 22.5.2022 asti. Mikäli ilmoittautuminen perutaan myöhemmin, perimme koko koulutusmaksun.